Registrácia na newsletter

Prosíme, vyplň každé políčko:

Krstné meno:
Prosím, vyplň aj toto políčko!
E-mail:
Prosím, vyplň aj toto políčko!

Ak neoznačíš políčko, nevieme pokračovať.
Ak neoznačíš políčko, nevieme pokračovať.
  • Výrobky
  • Uživateľské konto
  • Košík
    Košík
  • Info

Ako si vybrať vhodnú obuv?

Bežeckú obuv môžeme rozdeliť do dvoch skupín

Bežecká obuv na asfalt, alebo iný spevnený podklad

Tieto modely sú vyrobené v takom prevedení, aby boli schopné na beh po asfalte, po spevnenom podklade s minimálnou nerovnosťou, alebo na chodníky s drobným kamením. Ich hmotnosť je nízka, sú flexibilné, polstrované a dostatočne mäkké, aby tlmili silu nárazov pri došľape. Stabilizačné prvky na vnútornej a vonkajšej strane vyrovnávajú prípadné deformácie nohy. Podrážka je často otvorená s mierne negatívnym, alebo pozitívnym dezénom, pre zníženie hmotnosti obsahuje pomerne málo ochranného pogumovania. Dezén je prispôsobený rýchlemu napredovanieu po rovnej ploche.

Terénna bežecká obuv

Terénna bežecká obuv je vyrobená špeciálne na beh po teréne. Môžeme v nich behať aj po asfalte, ale nie je isté, že sa v nich budeme cítiť dobre. Príčinu môžeme nájsť v konštrukcii obuvi. Sú tvrdšie, menej ohybné a ťažšie, ako obuv na asfalt. Na výrobu zvršku sú použité hrubšie a odolnejšie materiály a často sú vybavené vodeodolnou membránou. Plocha podrážky je uzavretá, celá pogumovaná so silným, často výrazným dezénom, aby dávala potrebnú stabilitu amäkkom, zablatenom teréne. Materiál podrážky je tenší, ale tvrdší ako na asfaltovej obuvi, ale na mäkkom teréne umožňuje lepší a prudší odraz. Terénnu bežeckú obuv môžeme zlepšiť aj rôznymi doplnkami - protišmykové návleky, bežecké návleky, atď. Žiaľ, táto obuv je zo začiatku menej komfortná, ale počas častého používania sa pohodlie postupne zlepšuje.

Výber vhodnej veľkosti

Pri výbere obuvi vhodnej veľkosti je nevyhnutné poznať presnú veľkosť a tvar nohy. Pri behu nartová časť a noha prežíva oveľa väčšie zaťaženie, ako pri chôdzi. Len si spomeňme na detstvo, keď sme s kamarátmi pretekali strmhlav dole zo svahu. Ak je nevhodná veľkosť, zažijeme množstvo boľavých otlakov a iritácií. Žiaľ, výrobcovia používajú mierne odlišné číslovanie, preto sa nedržme pevne raz odskúšaného európskeho, amerického, alebo britského číslovania. Koľko výrobcov, toľko rôznych kopýt a číslovania. Najpresnejší údaj pri veľkosti nohy by mal byť v centimetroch. To je vo väčšine prípadov rovnaká veľkosť, tda, ak vieme, že naše chodidlo má dĺžku napr. 26,5 cm, tak obuv s vnútornou dĺžko 26,5 cm bude dobrá s najväčšou pravdepodobnosťou z každého modelu. Túto hodnotu vždy uvádzajú na krabici, alebo na obuve. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že bežecká obuv musí byť asi o 1 cm dlhšia, než je naše chodidlo. Niektorí výrobcovia robia rôzne veľkosti, čo sa týka šírky obuvi. Existuje maximálne 6 rôznych veľkostí šírky, z ktorých regulárnu štandardnú šírku u žien označujú písmenom "B" a u mužov je to písmeno "D". Dámska bežecká obuv sa teda odlišuje od pánskej nie iba farebne od pánskej, ale aj šírkou.

Na čo musíme dbať pri vyskúšaní obuvi
  • Neexistujú symetricky dve rovnaké nohy, preto si obuv skúšajme na väčšiu.
  • Pri skúšaní majme na sebe tie ponožky, v ktorých plánujeme behať.
  • Nakoľko noha človeka sa zväčšuje počas dňa, preto si skúšanie odložme na poobedie, lebo vtedy máme nohy väčšie.
  • Čo je presne dobré, to nie je dobré! Pred špicami musí byť vždy miesto, ale päta sa nesmie hýbať. Ak je päta na mieste a nehýbe sa počas chôdze, klenba je komfortná a nie je pritesná a aj pred špicou je miesto, veľkosť je vtedy dobrá.
  • Obuv má byť zašnúrovaná, šnúrky zaviazané (šnúrky pritlačia pätu na miesto) Pstavme sa celou váhou na obuv. Vtedy sa celkom rozšíri aj noha a môžeme zacítiť rozdiely v šírke.
  • Ľudia s najväčšou pravdepodobnosťou, si kúpia dvakrát toľko menšej obuvi, ako menšej. Príliš malá veľkosť má za následok pľuzgiere, opadnutie nechtov, kŕče v chodidle. Preto, ak sa nevieme rozhodnúť, ktorú veľkosť si kúpiť, vždy si zvoľme tú väčšiu. Presnú priliehavosť väčšieho čísla vieme dosiahnuť hrubšími ponožkami a hrubšou vložkou.

Mechanizmus a následky bežeckého štýlu

Tvar nášho tela a nohy je úzko spätý s koordináciou pohybu. Pri behu na zem dopadne najprv päta, energia pohybu rotuje cez chodidlo a odrazom znova opustíme zem. Tento došľap, rotácia, odraz je radom fáz, v ktorých môžeme nájsť tvarové a kvalitatívne rozdiely. Niekomu smeruje noha smerom von, niekomu smerom dnu, ale môžeme nájsť aj takých, ktorým noha nesmeruje ani na jednu stranu pri došľape. Tieto rozdielne danosti zaraďujeme do nasledovných kategórií:

Smerovanie dovnútra:

Hovoríme o pronácii, ak noha pri kontakte s terénom smeruje dovnútra. V momente po dopade na klenbu pôsobí vyššie zaťaženie. Tento štýl je charakteristický na bežcov s plochou klenbou (mierna, alebo silnejšia plochá noha). Pre bežca s pronáciou je dobrov voľbou obuv so štabilizáciou proti pronácii a s ňou spojenou kontrolou pohybu. Potrebný efekt môžeme dosiahnuť aj s obuvou s dvojitou hustotou podošvy, ktorá silnejšie drží nohu a zabráni posunutiu.

Smerovanie von

Hovoríme o supinácii, ak noha pri kontakte s terénom smeruje von. Zaťaženie po kontakte so zemou pôsobí iba na malú časť päty a túto pomerne veľkú silu posúva na nartovú časť, lebo ju klenba nedokáže tlmiť. Tento štýl je charakteristický na bežcov s vysokou klenbou. Pre bežca so supináciou je vhodná neutrálna, alebo polstrovaná obuv, lebo mäkšia podošva lepšie chráni klenbu. V supinačnej bežeckej obuvi sa nenachádza stabilizácia, ktorá charakterizuje pronačné modely, namiesto nej nachádzame zosilnenie v časti, kde sa podošva stretáva so zvrškom.

Neutrálny štýl

O neutrálnom štýle hovoríme vtedy, ak bežec rotuje po ideálnej línii od päty po dopade a nezaťažuje ani vnútornú klenbu, ani pätu a vonkajšiu klenbu. Tento štýl je charakteristický na bežcov s normálnou klenbou.

Ak chceme zistiť, ktorý štýl nás charakterizuje, môžeme si vybrať z dvoch spôsobov. Jedným z nich je mokrý test a druhý vizuálna kontrola starej bežeckej obuvi.

Test mokrej nohy

Polož na zem papier, alebo tenkú látku, navlhči chodidlo a šľapni na pripravený podklad. Naša stopa prezradí typ klenba chodidla.

Vizuálna kontrola starej bežeckej obuvi

Nájdime staré, veľakrát používané bežecké topánky, položme ich tesne vedľa seba na vodorovnú plochu vo výške očí. Skontrolujme ich zo strany päty:

  • Ak zvršky smerujú k sebe, bude sa jednať o pronáciu, ak od seba, tak to bude supinácia. Ak stoja zväčša zvisle rovnobežne, bude znamenať, že sa jedná o šťastne neutrálny štýl.

Nech patríme do ktorejkoľvek skupiny, ani jedna nie je horšia, než druhá. Tieto vedomosti len uľahčujú a nasmerujú správnym smerom výber obuvi. Ak budeme nakupovať v takom obchode, kde sa nachádzajú aj špecialisti, pravdepodobne sa nás opýtajú na telesnú hmotnosť, rýchlosť behu, na terén, po akom beháme a približný týždňový výkon v kilometroch. Úprimnými odpoveďami si len pomôžeme, lebo predávači pre ťažších a pomalších bežcov ponúknu stabilnejšie polstrované modely, neutrálne a ľahké pre priemerných a ľahších bežcov. Pre tých, ktorí behajú menej, postačia aj jednoduchšie, lacnejšie modely, výkonnostným bežcom sa ale oplatí investovať do kvalitnejších, drahších modelov, aby aj počas intenzívneho pohybu dostávali nohy vhodnú ochranu.

Záverom niekoľko všeobecných, ale o to cennejších informácií o bežeckej obuvi:

  • Je jedno, akú značku si vyberieme. Nech naše rozhodnutie neovplyvňujú reklamy, ale naše skúsenosti a skúsenosti dôveryhodných športovcov, zdravý rozum a vyhodnotenie po vyskúšaní. Pre každého môže byť vhodná iná obuv, hlavné je nájsť našu vlastnú cestu.
  • Vybrať si obuv v takej predajni, kde si môžeme vyberať z rôznych značiek a pri výbere pomôže skúsený odborník. Vykúšaj aspoň 5-6 párov. Z viac modelov od rôznych výrobcov skôr nájdeš pre seba najvhodnejší. Odborník hneď vidí z tvaru chodidla, ktoré modely môžu byť tie pravé a na základe jeho otázok rýchlo vysvitne, čo asi potrebuješ.
  • Pre nohy je najlepšie ak beháme po rôznom podklade v rôznej obuvi. Ak máme možnosť, nebežme v nasledujúci deň v tej istej obuvi. Podľa terénu správne zvolená obuv - asfalt, terén, poľná cesta - chráni a posilní nohy. Rôznorodé zaťaženie v rôznych smeroch nebude mať za sebou následky na zdraví ani dlhodobo.
  • Opotrebenosť bežeckej obuvi nepočítajme v čase, ale v zabehaných kilometroch.
  • Po mnhých kilometroch sa tlmiace a stabilizačné materiály unavia a už nechránia dostatočne nohy. Bežecká obuv sa môže využiť asi na 800-1000 km v závislosti od terénu, po akom beháme a od telesnej hmotnosti. Začiatočníci a bežci s nadváhou by nemali používať obuv nad 800 km. Obuv síce na prvý pohľad vyzerá výborne, ale je treba používať ako tenisky na ulicu, alebo na ľahšie výlety.
  • Poznámka: určité časti obuvi sa môžu opotrebiť ešte pred predpísanými kilometrami.
  • Kúpou novou nečakajme na definitívne opotrebenie starej. Striedavé nosenie oboch párov, hlavne za dažďa, pretekov a môže byť výhodnejšie na zníženie možnosti úrazu.
  • Bežeckú obuv nedávajme do práčky, lebo horúca voda môže poškodiť lepené plochy a tlmiace panely penovej štruktúry. Čistime obuv mokrou špongiou, alebo handričkou!
  • Premočenú obuv nenechávajme v blízkosti radiátorov a iných ohrievačov, môže spôsobiť deformáciu a zmenu veľkosti. Vložme do nej novinový papier, ktorý nasaje do seba vlhkosť a ich častou výmenou nechajme obuv vysušiť. Pri sušení treba vždy vybrať vložku.

© 2021 - Mountex Kft. Všetky práva vyhradené. Túto webstránku spravuje H3 Informatikai Kft.
Obsah tejto webstránky je duchovným majetkom prevádzkovateľa. Jeho obsah nie je možné používať bez predošlého písomného súhlasu prevádzkovateľa.

SK / HU / RO